Otizm Rehabilitasyon Tedavisi
20 Temmuz 2024

Otizm Rehabilitasyon Tedavisi

Otizm Rehabilitasyon

Otizm, iletişim ve sosyal etkileşim alanlarındaki kısıtlılıklarla ortaya çıkan ve çocuğun gelişimini olumsuz yönde etkileyen bir nörogelişimsel bozukluktur. Otizmin belirtileri, otistik çocuklarda normalden farklı davranışlar olarak görülür. Otizmin sebepleri konusunda genetik faktörler üzerinde önemle durulmaktadır. Otizmi bulunan çocukların diğer kardeşlerinin de otizm görülme olasılığı %3-6 arasında değişmektedir.

Otistik Çocuklar ve Ailelerin Karşılaştığı Sorunlar

Otistik çocukların ve ailelerinin karşılaştığı en önemli sorulardan biri, çocuklarının gelecekte nasıl bir gelişim göstereceğidir. Özellikle erken yaşlarda bu durumu öngörmek zordur. Aileler, çocuklarının konuşup konuşamayacağını, okula gidip gidemeyeceğini ve ne tür zorluklarla karşılaşacaklarını bilmek isterler. Çocuğun durumunun erken fark edilmesi ve eğitim sürecinde izlenmesi, güçlü ve zayıf yönlerinin belirlenmesi aileye ve eğitimcilere yön gösterir. Otizmde ilerisi için umut verici durumlardan ilki erken tanıdır. Mümkün olduğunca erken fark edilerek çocuğun çocuk ruh sağlığı kliniğine götürülmesi ve tanının konması veya belirtilere göre tedavi edici girişimlerin başlatılması, çocuğun ilişki kurma yetersizliği ile uğraşılmasını kolaylaştırır.

Erken Teşhis ve Müdahale

Erken teşhis ve müdahale, çocuğun kendini, ilgilerini, öğrenmesini ve becerilerini geliştirmesini hızlandırır. Ailenin ve çocuğa teşhis koyan uzmanların, çocuğun gelişimsel seviyesine uygun bir müdahale programı oluşturması önemlidir. Okul öncesi dönemde konuşmaya başlamamış veya duraksamış ve ilgi alanı kısıtlı olan çocukların, klinikte bireysel tedavinin yanı sıra uygun bir kreş veya anaokuluna yazdırılması ve özel eğitim programına alınması uygun olur. Bu müdahalede bireysel tedavi, erken yaşlarda çocuğun anne ve babasının da bulunmasıyla farklı yöntemlerle uygulanabilir. Anne baba ve çocuk birlikte oyun terapisi yapabilir. Video kayıt yöntemleri ile terapi yürütülebilir.

Yaşa ve İhtiyaçlara Göre Bireysel Tedavi

Çocuğun yaşı ve ihtiyaçları göz önünde bulundurularak bireysel tedavi yapılabilir. Çocuğun yaşıtları ile bir arada olması, kreş veya anaokuluna gitmesi tedavinin bir parçasıdır. Özellikle taklit yapabilme becerisi gelişen otistik çocuk, yaşıtlarıyla birlikte olmaktan fayda görür. Dil gelişimi hızlanır, duygusal ve sosyal gelişimi desteklenir. Otistik çocukların kendi hallerine bırakılmaması gerekir. Bu sebeple belirli bir düzen içerisinde eğitim ve öğretim olanaklarından faydalanmaları sağlanmalıdır. İlköğretim çağına ulaştığında da okula gitmelidir.

Otizmin Nedenleri ve Diğer Faktörler

Otistik çocukların gelişimini olumsuz yönde etkileyebilecek faktörlerden biri otizmin derecesidir. Belirtiler ağır ve çocuğun yaşı büyükse tedavi, klinikte farklı zamanlarda takip edilerek ve özel eğitim kurumuna gitmesi sağlanarak yürütülür. Farklı sosyal ve sportif etkinliklerden de faydalanması mümkündür. Otistik çocuğun gelişimini etkileyen bir diğer faktör ise çevresidir. Otistik çocukların da diğer çocuklar gibi bol uyarana ihtiyaçları vardır. Çocuğun uyaranları kabul derecesine bakılarak çevresi düzenlenmelidir. Çocuğa dokunmak, onunla konuşmak, çevresinde olup bitenleri onun algılayabileceği şekilde sade bir dille anlatmak, yaşadıklarını, birlikte geçirdikleri zamanları çocuğa anlatmak, masal ve hikâye okumak, resimli kitaplara bakmak ve günlük kullanım çevresi içindeki eşyaların ismini ve işlevini öğretmek önemlidir.

Oyun ve Sosyal Çevre

Oyun çevresi, oyuncaklar, yaşıtlarıyla beraber olma ve sosyal hayatın bir parçası olma çocuğun gelişimini hızlandırır. Otistik çocuklarla ilgilenirken ilk adım, çocukla ilişki kurmaktır. Çocukla ilişki kurarken, eğer çocuğun tercih ettiği bir ilişki veya oyun varsa, öncelikle onun seçilmesi ve sürdürülmesi gerekir.

Sizden Gelen Sorular / Yorumlar

soru

Meserret

20 Temmuz 2024 Cumartesi

Çocuğumun otizm belirtileri gösterdiğini düşünüyorum ve bu konuda ne yapmam gerektiğini bilemiyorum. Erken teşhis ve müdahalenin öneminden bahsediliyor, ama bu süreç nasıl işliyor ve nereden başlamalıyım? Ayrıca, diğer çocuklarımla olan ilişkilerini nasıl daha sağlıklı hale getirebilirim?

Cevap yaz
1. Cevap
cevap

Admin

Merhaba Meserret,

Çocuğunuzun otizm belirtileri gösterdiğini düşündüğünüzde, ilk adım olarak bir uzmana başvurmanız önemlidir. Äocuk doktorunuzdan veya bir pediatrik nörologdan randevu alarak başlayabilirsiniz. Uzman, çocuğunuzun gelişimini değerlendirecek ve gerekirse daha ayrıntılı bir inceleme için sizi bir çocuk psikiyatristine veya gelişimsel pediatri uzmanına yönlendirebilir.

Erken teşhis ve müdahale, çocuğunuzun gelişimini desteklemek ve potansiyelini en iyi şekilde gerçekleştirmek için önemlidir. Teşhis konulduktan sonra, çocuğunuz için özel bir eğitim programı ve terapi planı oluşturulur. Bu plan, çocuğunuzun ihtiyaçlarına göre bireyselleştirilmiş olacaktır ve çeşitli uzmanlar tarafından yürütülebilir.

Diğer çocuklarınızla olan ilişkilerini sağlıklı hale getirmek için açık iletişim ve anlayış çok önemlidir. Kardeşlerin birbirini anlaması ve desteklemesi için uygun ortamlar yaratın. Çocuğunuzun otizm konusunda kardeşlerine yaşlarına uygun açıklamalar yaparak bilgi verin ve birlikte zaman geçirmelerini teşvik edin. Kardeşlerin de duygusal desteğe ihtiyacı olabileceğini unutmayın ve onların endişelerini dinleyin.

Umarım bu bilgiler size yardımcı olur ve çocuğunuzun gelişimini destekleme yolunda size rehberlik eder.

Soru Sor / Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Rehabilitasyon Nedir?

Rehabilitasyon Nedir?

Çocuk Rehabilitasyon

Çocuk Rehabilitasyon

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Nörolojik Rehabilitasyon Nedir?

Nörolojik Rehabilitasyon Nedir?

Rehabilitasyon Aletleri Nelerdir?

Rehabilitasyon Aletleri Nelerdir?

Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon

Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon

Rehabilitasyon Faydaları ve Özellikleri

Rehabilitasyon Faydaları ve Özellikleri

Ortopedik Rehabilitasyon Nedir?

Ortopedik Rehabilitasyon Nedir?